wersja kontrastowa A- A+
SYNDROM DDA - objawy, przyczyny i leczenie Print E-mail

SYNDROM DDA:
Zespół utrwalonych osobowościowych schematów funkcjonowania psychospołecznego powstałych w dzieciństwie w rodzinie alkoholowej, które utrudniają osobie adekwatny, bezpośredni kontakt z teraźniejszością i powodują psychologiczne zamknięcie się w traumatycznej przeszłości. Powoduje to przeżywanie i interpretowanie aktualnych wydarzeń i relacji przez pryzmat bolesnych doświadczeń z dzieciństwa. Zniekształcenia te nie są przez DDA uświadamiane. Schematy te są destrukcyjne i powodują wiele zaburzeń pacjenta w kontakcie z samym sobą oraz z innymi osobami, szczególnie z tymi, z którymi pacjent jest w bliskich związkach. (Zofia Sobolewska-Mellibruda)

PRZYCZYNY SYNDROMU DDA:

  • duża ilość traumatycznych doświadczeń,
  • chaos i nieprzewidywalność zdarzeń i zachowań dorosłych,
  • stałe napięcie, życie w przewlekłym stresie,
  • dominacja cierpienia,
  • niezaspokajenie potrzeb i zaniedbania rozwojowe,
  • brak oparcia, odrzucenie, opuszczenie,
  • zagrożenie i przemoc domowa,
  • nadużycia seksualne,
  • brak spójnych norm i wartości,
  • ogrom wstydu,
  • niepełny przebieg procesu rozwoju więzi,
  • brak granic,
  • lekceważenie i ośmieszanie w wychowaniu,
  • życie w tabu, zaprzeczaniu i iluzji,
  • izolacja i brak bliskości,
  • niemożność dotarcia dziecka do prawdziwej osobowości rodziców, kiedy zadaje im pytania na temat swojej egzystencji.


OBJAWY SYNDROMU DDA:

  • krzywda emocjonalna wynikająca z odrzucenia przez rodziców (rodzice byli albo zajęci piciem alkoholu, albo skupieni na piciu partnera, partnerki)
  • obarczenie przez rodziców konsekwencjami ich choroby uzależnienia i/lub współuzależnienia.
  • zakotwiczenie emocjonalne w relacji z rodzicami w roli dziecka.
  • zależność, trudność w separacji,
  • problemy w kontakcie ze swoimi uczuciami i potrzebami
  • niejasność uczuć i potrzeb, nieadekwatny obraz siebie, niska samoocena i poczucie własnej wartości
  • brak świadomości i umiejętności obrony własnych i respektowania cudzych granic;
  • chaos pojęciowy zrównujący w sferze przekonań strach z szacunkiem, powodujący trudności w budowaniu relacji z autorytetami;
  • wypieranie poczucia krzywdy doznanego w dzieciństwie;
  • trudność w budowaniu relacji z innymi (w tym z osobami płci przeciwnej),
  • brak jasnych wzorców dotyczących ról związanych z płcią;
  • lęk przed bliskością
  • wrogość w relacjach,
  • nadodpowiedzialność i nadkontrola,
  • nieufność i wzmożona kontrola
  • potrzeba akceptacji za wszelką cenę
  • lęk przed odrzuceniem skojarzony z doświadczeniami z relacji z rodzicami;
  • podwyższony poziom lęku,
  • zwątpienie w siebie, niskie poczucie własnej wartości,
  • poczucie winy, wstydu i strachu,
  • zamknięcie w sobie, skrytość,
  • pesymizm,
  • samotność, izolacja,
  • brak równowagi, drażliwość, histeryczność, huśtawki emocjonalne, zalegające uczucia złości, lęku, wstydu, smutku poczucia winy i krzywdy, chroniczne napięcie,
  • potrzeba mocnych wrażeń, zachowania ryzykowne (sięganie po substancje zmieniające świadomość, agresja, autoagresja itp.
  • czarno-białe spostrzeganie świata
  • perfekcjonizm, skłonność do kompulsywnych zachowań, somatyzacje, impulsywne zachowania, zachowania seksualne
  • trudności z określaniem celów życiowych utrata sensu życia, utrata energii
  • depresje, zaburzenia jedzenia, snu, mowy


Dorosłe Dzieci...

  • zgadują co jest normalne;
  • mają trudności z przeprowadzeniem swoich zamiarów od początku do końca;
  • kłamią, gdy równie dobrze mogłyby powiedzieć prawdę;
  • osądzają siebie bezlitośnie;
  • mają kłopoty z przeżywaniem radości i z zabawą;
  • traktują siebie bardzo poważnie;
  • mają trudności z nawiązywaniem bliskich kontaktów;
  • przesadnie reagują na zmiany, na które nie mają wpływu;
  • bezustannie poszukują potwierdzenia i uznania;
  • myślą, że różnią się od wszystkich innych;
  • są albo nadmiernie odpowiedzialne albo całkowicie nieodpowiedzialne;
  • są niezwykle lojalne, nawet w obliczu dowodów, że druga strona na to nie zasługuje;
  • ulegają impulsom;
  • czują się winne stając w obronie własnych potrzeb i często ustępują innym;
  • czują strach przed ludźmi, a zwłaszcza przed wszelkiego rodzaju władzą i zwierzchnikami;
  • czują strach przed cudzym gniewem i awanturami;
  • lubią zachowywać się jak ofiary;
  • bardzo boją się porzucenia i utraty;
  • obawiają się ukazywania swoich uczuć;
  • łatwo popadają w uzależnienia albo znajdują uzależnionych partnerów;
  • są impulsywne - mają tendencję do zamykania się w raz obranym kierunku działania bez poważnego rozpatrzenia innych możliwości postępowania i prawdopodobnych konsekwencji podjętych działań, ta impulsywność prowadzi DDA do zamieszania, nienawiści do samych siebie i utraty kontroli nad otoczeniem; w dodatku potem zużywają przesadną ilość energii na oczyszczenie sytuacji.


Co pomaga "przetrwać" w rodzinie alkoholowej:

  • wsparcie od niepijącego rodzica, brata/siostry, babci, dziadka;
  • własne pragnienie ucieczki z ?alkoholowego? kręgu i wybudowanie swojego zdrowszego środowiska;
  • uświadomienie sobie, że jedyną osobą na której mogę polegać to ja sam / sama;
  • dążenie do odizolowania od uzależnionych rodziców, zdystansowania się od nich;
  • wyjazd na studia pozwalający zminimalizować interakcje z rodzicami;
  • dążenie do stanięcia na własnych nogach, samodzielnego zarabiania na życie;
  • kultywowanie pozytywnych emocji (?uśmiechać się pomimo trudności?);
  • dążenie do oderwania się od tego, co dzieje się w rodzinie, angażowanie się w różne działania poza jej obrębem (muzyka, sport, itp.);
  • świadomość braku własnej winy za alkoholizm rodziców;
  • dążenie do patrzenia z humorem na trudną sytuację rodzinną;
  • formowanie swoich życiowych celów, zadań, programów i ich realizacja (np. zdobycie elitarnego wykształcenia, poszerzanie horyzontów, rozwój osobisty);
  • chęć do ciekawego życia, pełnego wrażeń, twórczo je wypełniając, itp.



LECZENIE SYNDROMU DDA - CELE PSYCHOTERAPII:

  • zamierzony powrót i przepracowanie urazów z dzieciństwa i dorastania oraz możliwych sytuacji rewiktymizacji
  • praca nad uwolnieniem od cierpienia, wstydu, leku,
  • zaopiekowanie krzywdy, uwolnieniu się od poczucia krzywdy i winy za doznaną krzywdę emocjonalną
  • pogłębienie procesu świadomości źródła kryzysów emocjonalnych i mechanizmów funkcjonowania w relacjach współuzależnienia
  • pogodzenie się z przeszłością, dzieciństwem, rodzicami;
  • odseparowanie od rodziców, budowanie własnej autonomii;
  • odbudowanie realnego wizerunku siebie i świata
  • zbudowanie fundamentów poczucia własnej wartości i akceptacji siebie takim jakim się jest
  • odbudowanie zaufanie do siebie
  • odzyskiwanie wewnętrznej mocy poprzez stawianie zdrowych granic,
  • opanowanie umiejętności ekspresji emocjonalnej, wyrażania uczuć;
  • zamiana nastawienie wobec własnego ciała (praca nad postawą, chodem, podjęcie decyzji o byciu zdrowym);
  • nabycie i ugruntowanie umiejętności rozwiązywania osobistych problemów bez?wspomagaczy? typu: alkohol, narkotyki, leki.
  • dostarczenie innych niż stosowanie przemocy strategii radzenia sobie w trudnych sytuacjach domowych i społecznych.
  • kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów, nie ?uciekając? i nie ?atakując?; kształtowanie umiejętności radzenia sobie z trudnościami, umiejętność ?przetrwania ciosu? (budowa efektywnych strategii radzenia sobie);
  • wzrost umiejętność budowania satysfakcjonujących związków emocjonalnych.
  • wzięcie odpowiedzialności za własne życie.
  • wzrost i ugruntowanie umiejętności wykorzystywania własnych twórczych potencjałów w podejmowaniu aktywności osobistej, społecznej i zawodowej.
  • budowanie hierarchii życiowych celów (kim i czym chcę zostać);
  • tworzenie konstruktywnych postaw w odniesieniu do sytuacji życiowych, zdarzeń;
  • dostarczenie umiejętności psychologicznych i społecznych służących konstruktywnemu i twórczemu rozwojowi ? w ten sposób zapobieganie uzależnieniom, zaburzeniom psychicznym, degradacji społecznej i psychicznej i bezrobociu.
  • wybieranie konstruktywnego funkcjonowania w kontaktach z ludźmi w różnych sytuacjach społecznych.
  • opanowanie umiejętności wypoczynku.
  • otwarcie się na wymiar duchowy
 

Ministerstwo Edukacji Narodowej nadało Stowarzyszeniu tytuł
"Miejsce Odkrywania Talentów"

"Kawa czy herbata" odkrywa talenty - program TV o projekcie
TWÓJ ROBOT

Patroni Medialni



Programy

 

 

  • Polish (Poland)
  • English (United Kingdom)